" " Zakelijke auto’s vrijwel allemaal naar een hogere bijtelling in 2016

Zakelijke auto’s vrijwel allemaal naar een hogere bijtelling in 2016

De bijtelling van de auto’s gaat in 2016 veranderen. Het kabinet zal namelijk de bijtelling privégebruik auto van de zaak met ingang van 2016 aanpassen. Er geldt dan 4% bijtelling voor auto’s van 0 gr/km co2 uitstoot, 15% bij auto’s van 1 t/m 50 gr/km, 21% bijtelling bij auto’s van 51 t/m 106 gr/km co2 uitstoot en 25% bijtelling bij 107 en meer co2 uitstoot. Deze wijziging geldt voor auto’s die in 2016 voor het eerst op naam zijn gesteld. Hierbij geldt verder dat de bijtelling voor bestaande leasecontracten voor maximaal 60 maanden vanaf 1 januari 2015 ongewijzigd blijft. Houd alle regels goed in de gaten, dingen die veranderen kunnen voor sommige mensen gunstig zijn maar dat hoeft natuurlijk niet. Het ligt er aan wat voor auto je gaat kopen en of je hem wel of niet zakelijk rijdt. Het kan ook goedkoper zijn nu je huidige auto te blijven rijden, maar voor sommige mensen kan het ook voordeliger zijn om een andere auto te kopen. Je kunt de kosten alvast berekenen. Laat je ook altijd bij een aankoop goed informeren zodat je de maandelijkse lasten, of per kwartaal of per jaar goed in beeld hebt.

 

bijtelling nieuwAutobelastingregelingen

De nieuwe autobelastingregelingen zijn weer bekend gemaakt voor het nieuwe jaar. De veranderingen zijn in 2015 beperkt gebleven, maar in 2016 gaat er toch wel het een en ander veranderen. In de Tweede Kamer is het plan voor de autobelastingen van 2016 goedgekeurd. Het gewijzigde plan is voor het grootste deel gebaseerd op voorstellen die de brede coalitie van de BOVAG, VNA, RAI Vereniging, Natuur & Milieu, ANWB, VNO-NCW en MKB Nederland eerder al op hebben gesteld. Er zijn ook veranderingen voor BPM, CO2 uitstoot en het tarief per gram CO2, zie onderstaand:

-       BPM Vrijstelling, CO2 uitstoot grenzen 0, tarief per gram CO2, 0 euro.

-       BPM Schijf 1, CO2 uitstoot grenzen 1-79, tarief per gram CO2, 6 euro.

-       BPM Schijf 2, CO2 uitstoot grenzen 80-106, tarief per gram CO2, 69 euro.

-       BPM Schijf 3, CO2 uitstoot grenzen 107-155, tarief per gram CO2, 123 euro.

-       BPM Schijf 4, CO2 uitstoot grenzen 156-174, tarief per gram CO2, 238 euro.

-       BPM Schijf 5, CO2 uitstoot grenzen >174, tarief per gram CO2, 476 euro.

-       BPM Dieseltoeslag, CO2 uitstoot grenzen 67, tarief per gram CO2, 86 euro.

Zorg dat je goed bekijkt in welke categorie de auto valt die je hebt of die je wil kopen. De bijtelling kan hoger uitvallen dan je tot op heden hebt gedacht. Er zijn veranderingen doorgevoerd en die dien je goed in je op te nemen voor je je keuze maakt.

 

Veranderingen bijtelling

Voor de bijtelling gaan er in 2016 ook wat dingen veranderen. De 4% bijtelling geldt daarbij voor 0 gram CO2 uitstoot. De 15% bijtelling gaat in 2016 gelden voor 1-50 gram CO2 uitstoot. De 21% bijtelling geldt voor 51-106 gram CO2 uitstoot en de 25% bijtelling geldt voor >106 gram CO2 uitstoot. Bij de belastingen zijn wel wat bedragen genoemd. Deze zijn exclusief de inflatiecorrectie voor 2016. Er zou namelijk voor iedere nieuw verkochte personenauto met een uitstoot van 1 gram CO2 of meer een vaste heffing gelden van 175 euro. Bij de motorrijtuigenbelasting van 2016 zou een vrijstelling gelden van personenauto’s met een CO2 uitstoot van 0 gram en een half tarief voor personenauto’s die een CO2 uitstoot hebben tussen de 1 en de 50 gram CO2 per km.
 

Hybride auto’s

Vanaf nu tot aan het einde van het jaar, is de kans groot dat er een run gaat komen op modellen met een lage bijtelling. Alleen de elektrische auto’s blijven nog buiten schot. Deze scoren dan namelijk nog steeds 4% bijtelling en deze blijven ook vrijgesteld van de motorrijtuigbelasting. Wel zullen de plug-in hybrides (met minder dan 50 gram CO2 uitstoot) overgaan in een nieuwe schaal. Zij vallen dan in de categorie 15% bijtelling en gehalveerde motorrijtuigenbelasting. De andere modellen komen allemaal terecht in de 21% schaal of de 25% schaal. Voor veel mensen zullen de oplaadbare hybride auto’s dus een interessante keuze blijven. 

 

Private lease betaald geen bijtelling

Mensen die prive leasen hoeven zich geen zorgen te maken over de bijtelling. Bij het leasen van een auto prive hoeft men geen bijtelling te betalen. De gevolgen van deze regelijng zijn volledig voor de aanbieder. Private lease is rijden voor een vast bedrag per maand. Je voorkomt tevens het risico op een miskoop omdat je niet hoeft te kopen en nieuw rijdt. Wil je meer weten over deze vorm van autorijden? Bezoek dan https://www.privateleaseaanbieders.nl/ en vergelijk prijzen van private lease aanbieders. 

18-01-2016